Pinjaman Bank VS pinjaman Ar-rahnu

Assalammualaikum kepada semua pembaca-pembaca blog Geng916…hmmm dah abis cuti..kena kerja..tapi kedai masih tutup..terutama kedai kedai yang milikan kaum cina…rasa susah sikit terutama yg berada di sekitar kawasan yang penduduknya yg berniaga adalah cina…ok kali nie geng nak cerita pasal satu pekara…pekara nie kalau di ceritakan dan disalah tafsirkan akan membuahkan mcm-mcm perspektif…disini geng bukan nak menyalahkan ataupun nak menghalan serta mempengaruhi sesiapa dalam membuat keputusan…geng cuma nak berkongsi pendapat sahaja…ok..

mukadinah

Pinjaman…apa itu pinjaman..kalau dari segi fahaman kita..kita pinjam sesuatu la yg bukan hak kita..dan kemudian kita pulangkan…kalau kita ambil tampa kebenaran mencuri pulak kan…

dalam islam kita tidak digalakkan berhutang..kerana jika tiadak dikawal..ianya boleh memudaratkan .

masalah sekarang nie kebanyakkan hidup kita berkisarkan dengan hutang…terutama untuk memenuhi kehendak keperluan individu dan orang lain..

pinjaman ..antara pinjaman yang paling porpular adalah pinjaman bank…apakah tujuan buat pinjaman ?

  1. beli rumah & hartanah
  2. beli kenderaan
  3. perniagaan
  4. pelaburan
  5. perabut dan pekakas rumah
  6. sengaraan asset
  7. belajar
  8. kahwin
  9. bayar hutang

hmmmm banyak jugak yek..ini semua adalah pekara-pekara yang membuatkan seseorang itu membuat pinjaman..semuanya adalah berpunca dari kos yang tinggi…

rata-rata bank-bank ada meyediakan pinjaman-pinjaman terutaman pinjaman peribadi..sekarang boleh buat loan sehingga 15thn…dan maksimum pinjaman RM150,00.00 tapi ada jugak sehingga RM250,00.00 bahkan RM1juta pun ada…bergantung kepada jenis pinjaman

untuk pinjaman bank terutama pinjaman peribadi..rata-rata yg geng buat tinjauan..untuk kakitangan kerajaan…pinjaman adalah dari 3.99%-5%…mana kala untuk swasta tidak lebih dari 6bulan gaji..jadi jika sesorang itu gajinya 1800..maka dia maksimum loan yg boleh dia buat adalah RM10800 sahaja..beruntung org kerja kerajaan..

tapi apabila kita buat loan..secara tak langsung kita mesti mendaftar sebagai ahli koperasi di bawah ushasama bank-bank…in kerana melalui pemahaman yg diterangkan kepada geng oleh pegawai maybank di jalan segget..dia berkata..bila kita buat loan dengan koperasi..interest akan jadi rendah..maybank menawarkan pinjaman sehingga RM150,00 dan selama 15thn…interstnya adalah 4.99%…ambank 5%….tinggi nie..pada hujung tahun 2009 geng ada buat loan dari public Bank..masa tue hanya 3.29% sahaja..jadi sekrang ada peningkatan …

ada orang cakap…apabila ekonomi teruk interest pinjaman bank akan meningkan…kalau di fikirkan ..bank sekarang amat memerlukan duit kita untuk menjana perniagaan nya..jadi dinaikkan interest supaya ada untung…selain itu jugak kita kena bayar setiap bulan konsisten..jika tidak penalty akan dikenakan…

bank jugak menyediakan OD..overdraft…mengikut pemaham saya overdraft nie umpama pajakkan ..seperti kita pajak akaun simpanan tetap kita…pajakkan akaun ASB, pajakkan tanah asset dll..ini kemudahan dari bank..OD nie porpular la jugak

bagaimana pulak dengan pinjaman dari  Ar-rahnu..

Ar-rahnu berkongsepkan pajakkan dan gadaian secara islam….biasanya barang kemas, jongkong emas dan emas syiling…tetapi kedai pajak convensional yg lain ada jugak terima mobile fon dan laptop sebagai gadaian dan pajakkan…Ar-rahnu tiada interest cuma ada kos upah simpan sahaja..lebih kurang 0.50%,0.65%,0.7% sahaja…ini bukan interest…ok..berbanding dengan bank yang ada interest yg nilainya dari 3.99%-5%..bagi saya pinjam di Ar-rahnu lagi untung….tetapi pinjaman di Ar-rahnu kita kena ada sumber gadaian..yakni emas…jadi rugi ke kita pinjam di ar-rahnu? mari kita lihat contoh senario dibawah

seorang lelaki nama MAT…dia memerlukan RM10K untuk di gunakan dalam perniagaannya….lalu dia buat pinjaman kepada bank cthnya maybank ..setiap bulan kena bayar 5% selama 60 bulan jadi sebulan RM224….jika dicampurkan semula…total pembayaran adalah sebanyak RM13440.00 tambahan bayaran RM3440.00..selain dari itu kita hanya bayar kosong saja..berbanding dengan pajakan .katakan MAT buat pajakkan emas kepada Ar-Rahnu…emas yg Mat pajak adalah seberat 120g emas 999….dan dipajakkan kepada Ar-rahnu..kebetulan masa di pajakk itu harga emas RM141/g..jadi nilai marhumnya adalah RM16920….ditanggan mat akan dapat RM10998.00 upah simpan sebulan 118…ar-rahnu menetapkan tempoh penebusan selama 6 bulan jadi selama 6 bulan mat akan bayar RM1951.00…tetapi yang seronok mengenai Ar-rahnu dalam masa 6 bulan bila-bila boleh tebus…jika takleh tebus…emas itu akan dipajakkan semula dengan surat baru 6 bulan lagi…umpama refinace/overlapping mcm bank jugak….cuma..yang bestnya…tiada riba..alhamdulillah….jika mat selesai menebus emas itu..emas menjadi miliknya semula..dan bila-bila boleh dipajakkan semula…ini adalah satu kelebihan..kerana dalam apa keadaan sekali pun Mat sentiasa ada duit….bak kata orang…ada emas garanti ada duit….tapi jika ada duit belum tentu ada emas..anda akan sentiasa berduit jika miliki emas……(bersambung….peranan  emas)

You may also like...

1 Response

  1. December 20, 2010

    […] Sumber dari sifu aku yang memperkenal bisnes ini.. tq sifu …http://geng916.com/2010/02/pinjaman-bank-vs-pinjaman-ar-rahnu/ […]

Leave a Reply

Get Adobe Flash player