MLM: orang lain berjaya…tapi aku tidak, kenapa?

Assalammualaikum kepada para pembaca….apa khabar?dah mula meyimpan emas?belum lagi?kenapa belum?nak tunggu harga jatuh?..ishh..ish..ishh..ok tunggu la…hehehehe..ok kali nie..geng nak cerita pasal produk lain ..ye la..ashik cerita emas..orang dah mula bengang dengan geng sebab ashik cerita emas adalah pelaburan yang terbaik saja…tak apa geng faham…dah nak buat macam mana..sebab DAH BETUL!!!!!….takkan geng nak tipu pulak…benda baik harus di kongsi..benda buruk pun dikongsi jugak tapi sebagai pedoman…ok

kali nie mari kita bongkarkan satu persoalan….pasal MLM….perniagaan MLM la…yang upline dwonline tue….alah..macam tak tahu..sebab dah ramai yg terjebak…geng pun sama…hehehe..tapi apa yang kita dapat dari kegagalan kita di MLM?dah muhasabah diri?dah buat post moterm pada diri….adakah salah kita..atau salah org lain..adakah kita di tipu…kenapa orang boleh dapat hidup mewah dan ada kereta mewah sedangkan aku ada iswara buruk saja?mari kita kupaskan..tapi ini bukan secara ilmiah..kerana geng nie cikgu tukang saja…bukan profesor…tapi kita pun ada pendapat untuk diluahkan….

ok kebayakkan Biz MLM adalah menjual produk…tak kiralah produk minuman ke…kecantikan ke…produk penguna ka..apa ke…senang cakap jual barang…tetapi dalam mendapat kentungan dari jualan langsung…penjual jugak akan mendapat pendapatan dari orang lain..yang di gelar downline….sistem nie wujud 2 jenis..1)binary 2)piramid….disini adalah melalui pencarian ahli menjadi agen dibawah ketiak induk…ini di panggil upline…..jadi bila downline dah jual barang atau rekrut orang…si upline nie akan mendapat income dari hasil jualan downline tadi dan penyertaan agen dibawahnya…biz cara nie memang mashuk…tapi..hehehehe..kalau syarikat MLM dah 3thn bertapak..dan thn ke-4 baru nak sertai adakah ini rancangan yg terbaik?ada baiknya bergantung kepada produk yg dijual…kalau produk tue mantop..boleh la join

ok bagaimana kita nak tahu satu-satu produk MLM itu akan berjaya…ini pandangan geng saja…

caranya..

  1. kita tenggok potensi produk tue…adakah menjadi keperluan..cuba tanya pada diri kita..kalau kita ..adakah kita perlukan produk ini…
  2. pesaingan jualan…kita kena tenggok adakah ada produk lain yang dipasaran yang boleh bersaing dengan produk kita dari segi harga dan teknologi
  3. kelompok sasaran..disini adalah amat penting kerana kita nak tahu..kepada siapa kita nak jual ..ada 3 golongan sasaran..pendapatan rendah, sederhana dan kaya..
  4. peranan pengeluar atau syarikat..adakah dia pun sama-sama membantu kita…upline kita adakah dia juga membantu kita…
  5. porpularnya produk kita atau tidak

selain dari itu kita sendiri kena pastikan ..berapa lama boleh tahan produk kita..contohnya kalau kita jual produk berasaskan makanan..boleh ke tidak kita habiskan stok yang kita ada..kerana produk kita kalau tak terjual bagaimana?dah la ada tarikh luput…cuba tengok emas…kalau org taknak beli..adakah kita akan rugi?tentu la tidak…emas dulu zaman firaun dah guna..sekarang guna lagi dah rasulullah dah kata:- Abu Bakar Ibn Abi Maryam melaporkan bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW telah bersabda¬† “Akan tiba suatu zaman di mana tiada apa yang bernilai dan boleh digunakan oleh umat manusia. Maka simpanlah dinar dan dirham (untuk digunakan).
Musnad Imam Ahmad Ibn Hanbal, jadi adakah anda sangsi…kalau geng ada emas dari zaman firaun…garenti sekarang dah kaya raya….berbanding dengan prosuk lain..contoh kopi..kopi kuat ke..janda ke..tongkat ali ka..cuba simpan 2 thn akan datang pastu bancuh minum…try la..jadi ini kita kena ambil berat

satu lagi contoh produk yang bagi geng amat berisiko..penapis air…kenapa geng kata begini..ini kerana produk ini ada banyak pesaingan di pasaran dan ada harga yang murah…sebenarnya untuk membeli penapis air ..pekarang yg paling penting sekali adalah kemampuannya untuk menapis air dari kelodak-2 dan karat-karat sahaja..kalau nakkan untuk kesihatan kena memiliki PH10 kalau geng tak silap…jadi kalau nak jual kepada org yg berpendapat sederhana dan rendah..kelompok ini hanya pentingkan penapisan sahaja ..untuk basmi kuman..masak saja air tue…berbanding dengan orang kaya…diorang mampu..tak takkan terlalu memilih…di pasaran banyak boleh kita buat pilihan…jadi ada risiko sikit….

satu lagi yang menjadi kesilapan kita bila menyertai mlm adalah kita ashik nak untung melalui pencarian orang untuk menyertai downline kita…kalau kita fikirkan begini…hmmm tak lama..percayalah. sekarang orang dah semakin pandai menilai..dulu mungkinla…

kita mesti ada ilmu ….dalam apa bidang sekali pun…kalau tak senang saja kita di tipu..

semua ini kita kena ada sebab kita dah buat pelaburan dah..contohnya loan untuk biz..kena bayar tau bukan cop duit…

ok..sebarang komen dialu-alukan..manalah tahu..ada orang marah bila geng post kan artikal nie…hehehhe

p/s:-geng dah jumpa satu produk MLM yang pada pendapat geng marketnya infiniti..hehehehe…siapa berminat boleh la..ring-ring…

You may also like...

6 Responses

  1. naim says:

    askm bro.. apa bisnes mlm yang geng cakap marketnya infiniti.. nak tau gak..

  2. Admin says:

    wsalam…
    sebenarnya biz MLM yang marketnya adalah merujuk kepada produk biz yang tiada pesaiangan…contohnya produk itu hanya kita yg keluarkan dan kita yg jual..dan paling baik boleh dipindahkan kepada orang lain melalui sistem francais..rata-2 MLM sekarang nie akan ada masalah bila ada pesaiangan dan bila agen terlalu ramai maka penjenamaan semula akan dilakukan dihasilkan sistem baru…jadi kita kena bersiap sedia akan ini..sebab tue kalau nak sertai MLM kena lihat dalamannya dan luarannya…dalaman adalah dari segi berapa ramai orang agen…jangan ingat ramai agen bagus..bila ramai agen maka kecillah pasaran income pun kecil jadi kita akan tangung kos pemasaran…diluar pulak adalah penerimaan masyarakat dan pesaiangan produk yg yng fungsi sama tapi murah…jadikenalah cari..sebab tue kalau nak join biz jual produk bercirikan MLM..kena fikir semua ini…

  3. muzly says:

    public gold ni MLM ke?kalo master dealer dpt 0.5% drpd hasil jualan downline, kalo nk kaya kne cari ejen bawah dia la, ke?

  4. Admin says:

    Public gold tidak mengamalkan sistem MLM……tak perlu cari orang untuk dapat income…0.5% adalah upah yang diberikan kepada introducer untuk membimbing dealer yg dilantiknya….
    tak perlu cari orang untuk kaya…jual emas dapat komisyen 1.5%…beli emas untung 5%-6%……kenaikan emas 22%-39%..ini saja dalam perniagaan emas….kenapa lantik dealer?sebab nak bagi peluang orang berniaga…kenapa RM20k nak jadi dealer…sebab RM20k nak beli emas..kenapa mahal?sebab emas memang mahal…produk MLM lain kenapa haram…sebab bayar jadi dealer lebih mahal dari jual produk ..sebab tue ia jadi riba…
    sifir perniaga emas adalah……beri duit beli emas…..beri emas jual dapat duit….ini sahaja.

  5. salam geng, saya nak tau juga apa biz MLM yg market infiniti tu..boleh share or emel saya? ada ke MLM jual emas? hehehe

  6. Admin says:

    wsalam…hehehe nak tahu yek..
    saya nak cakap brand apa takleh la sebab nanti apa orang kata pulak…cukuplah yg saya katakan produk itu mestilah hanya ia sahaja ada dalam malaysia..bermaksud tiada persaingan…dan permintaan sentiasa ada sejajar dengan populasi masyarakat

Leave a Reply

Get Adobe Flash player