dahulu selesa kini menuju kehancuran..tapi adakah selama-lamanya…

Assalammualaikum kepada para pembaca..bersyukur kita kerana diberikan kesihatan tubuh badan untuk melalui kehidupan di alam fana ini..sudahkah saudara sekalian meyimpan emas?saya berharap saudara dah memulakan simpanan emas..tidak kira emas apa pun yg penting emas…kerana emas adalah penyimpan kekayaan yang sebenar..

hampir seminggu saya tidak menulis apa-apa dalam blog saya..bukan kerana kehabisan stok idea..tapi sebenarnya tak tahu nak mulakan dari mana sebab semenjak selepas seminar pada sabtu yg lepas..saya berasakan saya dibebani dengan satu tangungjawab yang amat berat..macam mana saya nak ceritakan kepada para pembaca sekalian..kerana yang datang pada seminar pada hari tue seramai 420 orang…jadi hanya 420 orang nie saja yang tahu dan faham dan boleh dikatakan 1/3 telah simpan emas..tapi bagaimana selebihnya 3juta rakyat malaysia?

apa akan terjadi kepada orang-orang lain yang tidak lagi menyimpan emas apabila matawang dollar jatuh dah ringgit malaysia jatuh bersama?bila akan berlaku..mingu depan..bulan depan…7 bulan lagi atau bulan depan..kita tidak tahu dan kita takleh nak ramal..tapi yang pastinya akan berlaku antara capat dan lambat saja..tapi pastinya dollar akan jatuh terus..diramalkan GREEK akan kena selepas ini…tapi bagaimana pula dengan malaysia?saya difahamkan kita juga tidak boleh lari dari masalah kejatuhan matawang ini..dan krisis ekonomi pasti akan datang cuma kita diberi peluang untuk pertahankan diri..ini kerana negara kita adalah negara yg masih membangun..berbanding dengan amerika, jepun dan singapura yang sudah membangun ..dalam erti kata lain negara kuasa pertama….kita dalam kategori negara kuasa ketiga dan dah memasuki dunia kedua…dari segi ekonomi kita masih boleh servive…tapi lama mana?

mari kita lihat senario-didalam negara kita…ini melalui pandangan dan bacaan saya didalam akhbar…jika para pembaca tidak suka dengan tulisan saya lepas nie..harap maaf sebab mungkin saya akan mecetuskan ketidak selesaan bagi sesiapa yg pemikirannya berorientgasikan politik…

bagi saya …kekuatan sesuatu negara adalah terletaknya kepada kestabilan ekonomi,politik, sosial budaya dan persekitaran sesuatu negara…keempat-empat  ini mesti bersama dan seimbang kerana jika salah satu ini gagal..ia akan menghasilkan satu rangkaian tindakan yang hebat…

bagi saya permulaan negara kita  menghadapi masalah adalah semenjak malaysia dibawah pentadbiran Tun PAKLAH..kenapa?apabila dia mula membatalkan beberapa projek yang telah dilakukan oleh Tun Che Det…dimana setiap pembatalan projek itu kerajaan terpaksa membayar pampasan yang tinggi kepada pemegang-pemegang konsortium yng membangunkan projek-projek mega ini…kemudian diperkenalkan pula industri pertanian…walaupun dari sudut baiknya rakyat dapat mengusahakan prduk pertanian sendiri…dan rakyat yg mana mengangur dapat memulakan hidup mereka dengan kerjaya pertanian…tapi adakah ini langkah yang betul?berbaloikah siswazah kita belajar di menara gading dalam bidang sains..kejuruteraa..perundangan..dan lain-lain akhirnya berkecimpung dalam pertanian dan pertenakkan …seperti tanam buah naga..tanam cara fetergrasi…hydroponik…ternak cacing..lintah..keli..dll…berbaloikah?bagaimana dengan penjelasan hutang pembelajaran mereka…dah la hutang PTPTN..buat loan lagi untuk bertani dan menternak?hutang atas hutang…..ibu bapa terpaksa tolong untuk menjana modal kepada anak mereka..sedangkan anak lain harus ditangung….ini kerana propaganda yang di war-warkan oleh media mengenai pertanian menjamin hidup…

lepas tue BOM…melaysia menerima musibah bencana atas bencana…Tsunami..SARS…dan Banjir di beberapa buah negeri telah melanda malaysia…duit sumbangan di keluarkan untuk membantu mangsa-mangsa berkenaan..alhamdulillah ramai rakyat malaysia yang bermurah hati membantu…

diakhir zaman Tun Paklah ke era Najib kita dapat lihat perubahan senario politik yang luar biasa..dimana parti utama selama ini yg menerajui Nagara sudah goyang dan diterbalikkan..banyak negeri-negeri yg selama ini menjadi milik kerajaan persekutuan telah beralih arah kepada pembangkang..disinilah bagi pandangan aku fasa kedua keretakan ekonomi Malaysia…dimana apabila beralih tanggan saja..setahun tiada peningkatan kepada negara..keran ashik fokuskan kepada politik…tiada kesinambungan pembangunan kerana masing-2 nak mempertahankan ideoligi politik masing-masing..semua nak cari silap..yang kuasa baru nak cari silap kuasa lama..kuasa lama nak cari kelemahan kuasa baru…inlah dia budaya gila kuasa di malaysia..semua nak jadi hero..selain dari itu menifesto mereka jugak harus ditunaikan kerana mereka nak jaga pegangan kuasa selama 5thn pemerintahan..perdebatan sering berlaku di parlimen..tiada usaha nak bangunkan negara nak jana ekonomi..kerana masing masing terpaksa mempertahankan ideologi politik…walaupun cadangan yg baik di cadangkan oleh pihak pembangkang tetapi tetap ditolak oleh kerajaan kerana apa..sebab konsep yg telah di masukkan dalam perlembagaan parti..mesti setia(sokong parti) jadi takleh sokong parti lain…sama lah jika kerajaan ada langkah yg baik..pembangkang takleh sokong kerana melanggar etika parti..dan hilanglah title pembangkang…lahirlah BEBAS…

selama setahun lebih pekara ini berlarutan sehingga lah dunia di ancam kemelesetan ekonomi tahap global…disebabkan sistem kapitalis dah sampai kepada kehancurannya… barula nak sedar orang-orang politik nie…tue pun masih ada…perebutan kuasa..isu-isu sensitif dah mula…dan dengar cerita dari pegawai BTN…ada sesetengah pihak nie..kerjanya satu saja…nak test sistem diMalaysia…gila apa..main test-test….jadi inilah keadaanya…saban hari inflasi melanda dunia…malaysia tidak berkecuali…singapura rakyatnya kena kerja potong gaji…bayangkan jika selama nie asyik gaji besar belanja besar pastu gaji jadi sikit pulak…di malaysia pun ada yg begitu…jadi jangan terkejutla jika ada pensyarah IPT..siang mengajar malam bawa teksi…ini dah menjadi keperluan…orang dah mula panik ..tapi kerajaan masih mengatakan ekonomi Malaysia stabil..dengan unjuran naik selalu..tapi itu adalah Negara,..tapi bagaimana dengan rakyat….masa inilah..bermacam-macam cara difikirkan rakyat untuk menjana pendapatan..segala-galanya sanggup di buat demi mencari rezeki tambahan…bila dah terdesak hukum haram halal di ketepikan…lepas tu jenayah berleluasa..jenayah kolar biru..kolar putih dan yag tiada kolar pun berlaku…sebab apa masalah ekonomi…harga barang naik…harga kereta turun tapi insuran kereta naik…harga rumah turun..tapi pinjaman perumahan interesnya naik…harga toll akan dikaji semula dengan jaminan bahawa perkhidmatan lebuhraya akan ditambahnilai mengikut kadar toll…cukai ditukarkan GST diperkenalkan….harga AP dinaikkan jadi harga kereta import akan naik…orang ramai terpaksa berhutang kerana untuk memenuhi keperluan/kehendak…nak beli barang elektrik peti ais..mesin basuh..dapur masak dll dah boleh pakai kad kredit dengan 0% interest bayar bulan-bulan…betul ke tiada interest,,cuba buat kiraan semula…  sampai nak kawin pun buat loan bank rakyat/bank islam…jangan terkejut apabila kita hadir ke majlis kenduri nanti akan ada sepanduk yang mengatakan “..Perkahwinan ini ditaja oleh Bank Rakyat..”…semua nya perlukan duit…sedangkan duit semakin hari nilainya susut disebabkan inflasi melanda ….dah 2 tahun kakitangan kerajaan tidak dapat bonus..korang perasan tak ?sebelum nie seingat aku tak putus bonus dari kerajaan…dll..semua ini dah berlaku sekarang…asb 7.3% sahaja tahun lepas…dan Dato salleh Majid cakap..Asb akan naik macam tue saja…jadi adakah ASB masih menjadi pilihan utama kita…bagi aku tidak..kita tidak bolehdah bergantung kepada ASB dan lain-lain pelaburan..kita kena jana sendiri pendapatan kita…melaui pendapat pasif ataupun pendapatan aktif sampingan

pendapatan aktif sampingan adalah pendapatan yg kita janakan sendri..kita jadi tokey /kuli..seperti kerja partime…kerja pam minyak ke..KFC..McD…supermarket…guru tusyen..ambil upah sana-sini ternak ikan keli..tanam sayur dll…semuanya kerja selain kerja hakiki…dalam 24 jam …8 jam kita kerja hakiki….selebihnya apa kita buat? dulu ada ustaz cerita kat aku…nasihat rasullullah 1/3 dalam sehari adalah beribadat..dan selebihnya 1/3 mencari rezeki dan 1/3 lagi adalah untuk diri dan keluarga…jadi kita kerja sehari 8 jam…lepas tue apa kita buat sampai esok?lepak rumah..main dengan anak bini pastu tidur….esok bangun pastu kerja..inilah rutin harian kebiasaan yg kita buat…perasan tak korang terutama yng beragama islam kita digalakkan solat hajat dan tahajut di sebelah malam?mengikut ustaz yg aku tanya..solat hajat adalah lebih afdal dilakukan pada keadaan yg sunyi begitu jugak dengan solat tahajut…jadi bile masa nya?malam la..masa org lain tidur…tahajut paling sesuai pada pukul 3pagi..dan kalau korang nak tahu..waktu paling sesuai untuk bersama isteri adalah pada pukul 2pagi keatas?tanya la ustaz..inilah jugak dinamakan ibadah…jadinya pukul 1pagi hingg 8 adalah waktu ibadah…kerja 8 jam..dari pukul 8 pg-5ptg…ibadat 1pg-8pg(ada 3 solat sunat sepangjang waktu tue..solat sunat hajat…sunat tahajut dan solat dhuha dan ibadat lain..hehehe) yang tinggal 1/3 lagi…pada pukul 5ptg-12mlm…jadi masa nie lah nak jana ekonomi yg lain….sambil dirumah layan anak bini sambil jana income lebih seperti kerja dirumah..banyak caranya…hujung minggu bawa la famili berjalan-jalan….sebab waktu hari kerja..semua orang kerja..mak ayah kerja…anak pun kerja jugak..kerja apa naktue?study la…ngaji quran pastu belajar pelajaran..ini pun income jugak..pelaburan jangka panjang..jadi semua ada peranan masing-masing….

nak tahu macam mana nak buat anak anda dapat UPSR A bersepah…PMR A bersepah dan SPM A bersepah? mudah saja..janji ada kemahuan..sanggup keluar duit..dan saya akan bagi segalanya….kenapa tak caya ke? adakah tuan-tuan terbaca berita keputusan cemerlang UPSR  disatu sekolah di Pendang Kedah?…sekolah yg tidak ternama…orang kata ayam saja..mendapat keputusan yg cemerlang…jamin gurubesar dia naik pangkat lepas nie…dan ini saja bukan itu saja adal sekolah lain yg PMR nya terlalu cemerlang….tuan-tuan perasan tak zaman sekarang kenapa ramai sangat budak dapat A banyak..sampai 21 A…diorang nie belajar macam mana?makan dadah ke?tidak..tidak sama sekali..ada satu sistem yg menjayakan diorang…cuma sangup ke tidak makbapat belanjakan duit untuk pelaburan keatas pencapaian anak sahaja….nak tahu boleh masag saya di facebook/email saya di ryz_rizan@yahoo.com atau hubungi saya 0134353317….ramai dah berjaya..setakat nie maaf saya katakan kaum cina paling ramai guna sistem nie…malayu kurang sangat sebab kedekut duit dan tak fikir panjang…jadi jangan biarkan anak anda gagal ke sekolah berasrama penuh sebab pencapaiannya lemah..tak dapat masuk Universiti sebab spm A tak banyak…kalau gagal..jangan salahkan anak-anak…kerana kebodohan anda sendiri sebab kedekut nak keluarkan duit…

wah dah melalut dah aku nie….

dalam erti kata lain semuanya perlukan duit..jadi kita kena jana pendapatan kita…masuklah MLM ke apa ke..tapi macam mana pun kena ingat…sentiasa berhati-2..kena ada ilmu..saya dah ada..sebab tue saya fokus emas…..saya nak berkonsi kepada tuan-tuan apa yg saya usahakan demi menjana pendapatan saya..bukan nak riak…tapi kita berkongsi…jangan putus asa dangan salahkan takdir

1)saya jadi agen Public Gold..(emas adalah segalanya)

2)saya jual produk Just Mate 5 (produk bagus dah terkenal..persaingan ada tapi market masih luas sebab ramai rakyat malaysia yg obest dan sebab aku ambil produk nie..dan aku dah cuba berkesan jadi aku adalah testimonial yg palng bagus)

3)aku juga jual Produk E-learning (produk paling baik..market infiniti)

4)tutor (AutoCAD, Inventor, dan Technical Drawing)

5)tutor Johan Kemahiran dan Myskill (baru nak try..aku pun masuk jugak..ada pengalam ..gunakanla)

6) dalam proses nak ambil kad hijau CIDB dan lesen IR…hehehe lepas nie nama aku ada Ir.Mohd hasfarizan Md Hashim..hehehe

kenapa aku buat semua nie…untuk masa depan aku ..keluarga aku dan dapat bantu orang yg memerlukan aku….peluang diberi…ruang di perolehi…habuan pasti ada insyaallah

You may also like...

3 Responses

  1. ain says:

    assalamualaikum..
    i’m wondering what are the causes of financial crisis in Greece lately?

    what are the effects of the financial crisis?what can be done to avoid this crisis occur in Malaysia?and explain the effects.

  2. college loan says:

    Terrific work! This is the type of information that should be shared around the web. Shame on the search engines for not positioning this post higher!

  3. If you are open to having a guest blog poster please reply and let me know. I will provide you with unique content for your blog, thanks.

Leave a Reply

Get Adobe Flash player